Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy




НазваниеMission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy
Дата публикации03.04.2013
Размер75,6 Kb.
ТипДокументы
pochit.ru > Экономика > Документы
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy

The traditional annual conference “The horizons of the international business” was held at the Indian Amity University. The representatives of various ministries and departments of India, large national and foreign companies, as well as the diplomatic corps accredited in Delhi took part at the event. The participants of the conference have exchanged the views on modern economic relations and prospects of international cooperation. Within the framework of the conference the presentation “Uzbekistan: outcomes of the social and economic development in 2006, the important priority directions to deepen the economic reforms in 2007 and the opportunities of mutual economic and business cooperation with India” was held with the support of the Uzbek Embassy to India. The outstanding issues covered in the speech by the President of Uzbekistan Islam Karimov at the session of Cabinet of Ministries of Uzbekistan dedicated to the outcomes of the social and economic development of Uzbekistan in 2006 and the important priorities of deepening the economic reforms in 2007 have been discussed at the conference. The measures envisaged by the governmental program adopted vis-à-vis the announcement of 2007 in our country the “Year of Social Protection”, as well as the issues concerning the celebration of the 2750th anniversary of the city of Samarkand and 2000th anniversary of the city of Marghilan have aroused a profound interest in the participants. The Embassy of the Republic of Uzbekistan to India was awarded with the gold medal and diploma “For the contribution to develop the diplomatic relations” established by the Amity University. The diplomatic mission of Uzbekistan to Delhi has been honored to secure such award for the second time. Uzbekistan Embassy in Delhi contributed to this reporting with Lola Bekmuratova in Tashkent in English

Узбекская модель реформ – в центре внимания

мирового экономического сообщества

22 мая 2009 года в г. Ташкенте состоится Международная конференция по материалам, положениям и выводам, содержащимся в книге Президента Ислама Каримова «Мировой финансово-экономический кризис, пути и меры по его преодолению в условиях Узбекистана».

Участвовать в работе международного форума изъявили желание более 150 государственных и общественных деятелей, представителей бизнеса и дипломатов, ученых и экспертов из 60 стран мира. На нем будут широко представлены международные организации и финансовые институты, такие, как МВФ, Всемирный банк, АБР, ИБР, ООН и его структуры. Среди участников конференции также руководители и видные профессора из научных и учебных заведений США, Великобритании, Китая, Японии, России, Франции, Австрии, Бельгии, АРЕ, Пакистана и других стран.

Подобный беспрецедентный интерес к теме конференции не случаен. Сегодня мировая экономика переживает один из самых критических этапов своего развития за последние десятилетия. Начавшись как кризис в системе ипотечного кредитования в США, в последующем он нашел свое масштабное отражение не только в банковско-финансовой сфере, но и в реальном секторе экономик большинства как развитых, так и развивающихся стран мира.

Сегодня мы являемся свидетелями того, что банковские системы стран с переходной экономикой, признававшихся международными финансовыми институтами в качестве лидеров по темпам экономических реформ, не только не выдержали испытание кризисом, но и сами стали причиной его усиления в своих странах.На этом фоне международная общественность с большим интересом изучает опыт экономического развития Узбекистана. К примеру, узбекские банки не привлекали спекулятивный банковский капитал и сами не участвовали в спекулятивных банковских операциях, благодаря чему, они, в противовес банковским системам ряда других государств СНГ, не стали причиной и каналом распространения внешних шоков на экономику страны в условиях нынешнего мирового финансово-экономического кризиса. Сегодня зарубежные рейтинговые агентства присваивают коммерческим банкам Узбекистана стабильные рейтинги, поскольку банковская система страны развивается на здоровой основе, наращивает собственный капитал и отвечает всем международным нормам Базельского комитета по надзору. При этом банки наращивают кредитование реального сектора экономики, развивают потребительское кредитование со строгим соблюдением всех принципов здоровой банковской политики.Консервативная политика внешних заимствований, проводимая в Узбекистане, позволила сократить общий объем внешнего долга страны по отношению к ВВП с 25,8% к ВВП в 2005г. до 14,8% в 2008 г., в то время как в других крупных странах СНГ этот показатель составляет 75-100 и более процентов. Отношение общего объема внешнего долга Узбекистана к экспорту за этот же период снизилось почти в 2 раза и по международным меркам является ниже умеренного показателя.Пять принципов, положенные Президентом Исламом Каримовым в основу проводимых последовательных и поэтапных экономических реформ, были в тот период далеко не всеми поняты и по достоинству оценены.Узбекистан принципиально не бросился в безумную гонку либерализации экономики, когда многие государства переходного периода методами «шоковой терапии» насильно принуждали не созревшую еще экономику и не подготовленное население к рыночным шокам. Узбекистан никогда, несмотря на раздававшуюся критику, не отказывался от принципа необходимости сохранения управляемости экономикой со стороны государства, никогда полностью не доверял «невидимой руке рынка», чтобы не допустить хаос и анархию. Зато сегодня ему не приходится, как это делается в других странах, двигаться назад, национализировать обанкротившиеся банки и страховые компании. Благодаря эволюционному подходу к осуществлению реформ Узбекистан первым среди стран СНГ преодолел спад 90-х годов и уже в 1996г. стал показывать положительные темпы роста экономики. Они резко ускорились в последние годы не за счет благоприятной конъюнктуры мировых цен на сырьевые ресурсы, а на здоровой основе диверсификации экономики, осуществления структурных преобразований и активной инвестиционной политики. Так, только за последние три года объем инвестиций в основной капитал в стране вырос в 2,3 раза, составив в 2008г. почти 6,5 млрд. долл. США против 2,8 млрд. долл. США в 2005г. Созданный благоприятный инвестиционный климат способствовал росту за этот период прямых иностранных инвестиций в 3,1 раза.В стране сделана ставка не только на крупный, но прежде всего на малый бизнес и частное предпринимательство. Только за последние 3 года государство снизило уровень налогообложения предприятий малого бизнеса практически в два раза. Обеспечило им свободный доступ к рынкам сырья и сбыта, кредитных ресурсов, упростило и удешевило все регистрационные процедуры и процедуры начала коммерческой деятельности, усилило правовую защиту и упростило налоговое администрирование. Это позволило за этот период увеличить долю малого бизнеса в ВВП с 38% до 48%, несмотря даже на то, что в эти же годы двузначными темпами наращивали производство крупные предприятия автомобильной, металлургической, химической, нефтегазовой, текстильной и других видов промышленности.За годы независимости Узбекистан глубоко интегрировался в мировую экономику, занял свое достойное место на мировых рынках многих не только сырьевых товаров, но и готовой продукции. За период 2005-2008гг. внешнеторговый оборот Узбекистана вырос в 2,2 раза, составив на конец указанного периода 21,2 млрд. долл. США, удельный вес внешнеторгового оборота к ВВП вырос с 66% до 79%.Объем экспорта отечественных товаров и услуг за этот же период вырос с 5,4 млрд. долл. США до 11,5 млрд. долл. США, достигнув 41% к ВВП. Это означает, что почти половина всех товаров и услуг, производимых в Узбекистане, находит потребителей на внешнем рынке. Динамичное развитие экономики страны позволило всего за три последних года практически удвоить ВВП Узбекистана, измеренное в долларовом эквиваленте. Если в 2005г. объем ВВП Узбекистана составлял 14,3 млрд. долл. США, то уже в 2008г. – более 28 млрд. долл. США. Узбекистан с самого начала придерживался принципа проведения сильной социальной политики по защите населения в трудный переходный период. Уже в первые годы независимости в стране была создана цельная система социальной защиты семей, уязвимых перед рыночными реформами. Экономический рост позволил довести уровень совокупных доходов в расчете на душу населения с ростом за последние три года почти в 3 раза. Еще в 1997г. в Узбекистане была начата масштабная Национальная программа по подготовке кадров, включавшая в себя программу строительства и оснащения учебным оборудованием современных зданий профколледжей и академлицеев. На сегодня их построено около 1,5 тыс. С 2004г. реализуется программа развития школьного образования, в рамках которой построено новых, капитально реконструировано и отремонтировано более 4,5 тыс. школ. На развитие и содержание системы образования расходуется около 50% госбюджета.Такая стратегия социально-экономического развития Узбекистана отражается и в основных социальных показателях уровня жизни населения: уровень грамотности взрослого населения страны составляет 99,8%, что ставит республику вровень с высокоразвитыми странами мира. Средняя продолжительность жизни только за 3 года возросла с 71,8 до 72,9 лет.Учитывая разразившийся мировой финансово-экономический кризис, в Узбекистане уже в ноябре 2008г. начала реализовываться антикризисная программа. Ее основными направлениями являются ускоренное проведение модернизации, технического и технологического перевооружения предприятий, поддержка предприятий-экспортеров в обеспечении их конкурентоспособности на внешних рынках, введение жесткого режима экономики, снижения затрат и производственной себестоимости производства продукции, модернизация электроэнергетики, сокращение энергоемкости производства, стимулирование внутреннего спроса.Реализация мер антикризисной программы, наряду с прочным экономическим фундаментом, созданным за предыдущие годы реформ, обеспечила устойчивость развития узбекской экономики как в 2008 году, так и в первом квартале 2009 года, когда ВВП страны вырос на 7,9%. Словом, результаты Узбекской модели экономических реформ, разработанной и внедренной в практическую жизнь Президентом Исламом Каримовым, стали особенно наглядны на фоне последствий развернувшегося глобального финансово-экономического кризиса в других странах и эти успешные результаты экономического реформирования притягивают все больший интерес мирового экономического сообщества.На предстоящей Международной конференции в Ташкенте Узбекская модель реформирования экономики и практический опыт Узбекистана будут всесторонне изучены. Несомненно, что это будет полезно как для тех государств, кому придется заново пересматривать принципы своей экономической политики, так и для Узбекистана, который готов поделиться своим опытом и воспринять все лучшее и практически осуществимое, что может быть предложено международным сообществом.

Press-Release

Uzbek Model of Reforms at the Focus of

Attention of the World Economic Community

On May 22, 2009 the city of Tashkent will host the International conference on the materials, provisions and conclusions offered in the book by President Islam Karimov “The global financial-economic crisis, ways and measures to overcome it in the conditions of Uzbekistan”Over 150 statesmen and public figures, representatives of business and diplomats, scientists and experts from 60 countries of the world have expressed wish to participate at the international conference. Such international organizations and financial institutions as the IMF, World Bank, ADB, IDB, UN and its structures are going to be broadly represented at it. Also, among participants of the conference there will be the heads and eminent professors from scientific and educational institutions of the U.S., UK, China, Japan, Russia, France, Austria, Belgium, Egypt, Pakistan and other countries.Such unprecedented interest in the topic of the conference is not by chance. At the moment, the world economy experiences one of the most critical stages of its development for over the last decades. Having started as a crisis in the U.S. system of mortgage lending, later it had massively reflected not only in the banking and financial sphere, but also in the real sector of economies of most of both developed and developing countries of the world.Today we are witnessing how the banking systems of the countries with transitional economy, which were recognized by international financial institutions as leaders in terms of economic reform rates, have not only withstood the crisis test, but also they have turned into a reason of its intensification at their own countries.That said, the international community is learning with profound interest the experience of Uzbekistan’s economic development. For example, the Uzbek banks did not attract the speculative banking capital and did not participate themselves in speculative banking operations thanks to which in contrast to the banking systems of a number of other CIS states they did not become a reason and channel of spread of external shocks on the country’s economy amid the current global financial and economic crisis.At the moment, the foreign rating agencies give the commercial banks of Uzbekistan the stable ratings since the banking system of the country develops on strong basis, augment its own capital and meets all international norms of the Basel Oversight Committee. In this, the banks augment crediting of the real sector of economy and develop the consumer crediting with strict observance of all principles of sound banking policy.The conservative policy of external borrowings being conducted in Uzbekistan has allowed to decrease the total volume of foreign debt towards GDP from 25 percent in 2005 to 14,8 percent in 2008, whereas in other large CIS countries this indicator makes up 75-100 and more percent. The ratio of the total volume of Uzbekistan’s foreign debt towards export for over the same period came down almost twofold and in line with international criteria is lower than the moderate indicator. The five principles laid by President Islam Karimov to the foundation of the ongoing consistent and stage-by-stage economic reforms have not been understood by many and duly assessed at that time.Uzbekistan on principle did not rush to reckless pursuit of liberalizing the economy, when many states of transitional period by methods of “shock therapy” have forcefully compelled the not yet matured economy and not prepared population to market shocks.

Despite the criticism, Uzbekistan has never denied the principle of the need to preserve the manageability of economy on the part of state, has never fully trusted the “invisible hand of market” in order not to allow chaos and anarchy. But today it has not to, as it is the case in other countries, move backwards and nationalize the bankrupt banks and insurance companies.Thanks to evolutionary approach towards implementing reforms Uzbekistan has been the first among the CIS countries to overcome the decline of 90s and in 1996 has already begun to demonstrate the positive growth rates of economy, which have sharply accelerated for over the last years not in the expense of favorable expediency of world prices for the raw resources, but on the sound basis of diversifying the economy, implementing the structural transformations and conducting the active investment policy.For instance, for over the last three years alone the volume of investments into the fixed capital in the country increased for 2,3 times having made up in 2008 almost 6,5 billion US dollars against 2,8 billion US dollars in 2005. The favorable investment climate established in the country promoted the growth of direct foreign investments for 3,1 times for over this period.The country relies not only on the large but above all on small business and private entrepreneurship. For over the last three years the state lowered the level of taxation of small business entities almost twofold. The state granted them free access to raw and sale markets, credit resources, simplified and reduced the price of all registration procedures and procedures to start a commercial activity, enhanced the legal protection and simplified the tax administration. This allowed to increase the share of small business in GDP for over the last period from 38 percent to 48 percent, despite the fact that over the last years the large enterprises of the car-making, metallurgical, chemical, oil and gas, textile and other industries increased the volumes of production by double-digit figures. Uzbekistan has deeply integrated to the world economy for over the years of independence and secured its own niche in the world markets of not only raw materials, but also the finished products. The foreign trade of Uzbekistan between 2005-2008 grew for 2.2 times hitting 21,2 billion US dollars by the end of this period. The foreign trade ratio towards GDP increased from 66 percent to 79 percent. The volume of exports of national products and services for the above period grew from 5,4 billion US dollars to 11,5 billion US dollars reaching 41 percent of the GDP. It means that almost half of all products and services produced by Uzbekistan goes to consumers in foreign markets. The dynamic development of economy of the country allowed to almost double the GDP in USD equivalent for over the last three years. While in 2005 Uzbekistan’s GDP made up 14,3 billion US dollars, in 2008 it exceeded 28 billion US dollars. From the very beginning Uzbekistan adhered to the principle of conducting a strong social policy to protect the population in the difficult transition period. During the early years of independence the country established an integral system of social protection of families vulnerable amid the market reforms. The economic growth has allowed increase per capita income almost threefold for over the last three years. In 1997 Uzbekistan initiated the large-scale National Program for Cadres Training, which included the program of constructing and providing the professional colleges and academic lyceums with the latest training equipment. By now 1,500 such educational institutions have been constructed. Since 2004 Uzbekistan has been implementing the Program of developing school education and more than 4,500 schools have been newly constructed, undergone a capital overhaul and repaired. Nearly 50 percent of the State budget goes to developing and maintaining the system of education. This strategy of social-economic development of Uzbekistan is reflected in the major social indicators of peoples’ living standards: the literacy level of adults makes up 99,8 percent, which puts the country among the developed countries of the world. For over the last three years alone the average life-expectancy rate grew from 71,8 to 72,9 years of age. Taking into account the global financial and economic crisis, Uzbekistan started the implementation of the Anti-crisis action program in November 2008. Its main directions are the accelerated modernization, technical and technological re-equipment of plants and enterprises, support of exporting companies in maintaining their competitiveness at foreign markets, introduction of strict saving regime, lowering the costs and production prime costs of manufacturing, modernization of power industry, lowering the level of power consummation of manufacturing, and giving incentives to domestic demand.

The implementation of measures of the Anti-crisis action program along firm economic foundation established during the years of reforms has ensured the sustainability of development of the Uzbek economy both in 2008 and in the first quarter of 2009, when the GDP grew by 7,9 percent. In sum, the results of the Uzbek model of economic reforms, elaborated and implemented by President Islam Karimov, have become yet more vivid in the conditions of global financial and economic crisis in other countries and these successful results of economic reforms draw a keen interest of the world economic society.

At the forthcoming International conference in Tashkent the Uzbek model of economic reforms and practical experience of Uzbekistan will be comprehensively studied. Certainly, it will be useful for the countries which will have to reconsider the principles of their economic policy, as well as for Uzbekistan, which stands ready to share its experience and assimilate the best practices of international community.

Structural and Legal Reform Uzbekistan Table of Contents

From the time of independence, Uzbekistan's political leaders have made verbal commitments to developing a market-based economy, but they have proceeded cautiously in that direction. The first few years were characterized mainly by false starts that left little fundamental change. The initial stages of reform, instituted in 1992, were partial price liberalization, unification of foreign-exchange markets, new taxes, removal of import tariffs, and privatization of small shops and residential housing. Laws passed in 1992 provided for property and land ownership, banking, and privatization. Modernization of the tax system began in 1992; the first steps were a value-added tax (VAT) and a profits tax designed to replace income from the tax structure of the Soviet period.In its first effort at price liberalization in 1992 and 1993, the government maintained some control on all prices and full control on the prices of basic consumer goods and energy. A wide range of legislation set new conditions for property and land ownership, banking, and privatization--fundamental conditions for establishing a market economy--but in general these provisions were limited, and they often were not enforced. International financial institutions initially were encouraged to believe that structural adjustments would be made in the national economy to accommodate international investment, but later such promises were rescinded. In 1994 the government maintained control of levels of production, investment, and trade, just as Moscow had done in the Soviet era. Several agencies, most notably the State Committee for Forecasting and Statistics, the State Association for Contracts and Trade, the Ministry of Foreign Economic Relations, and the Ministry of Finance, inherited responsibility for planning, finance, procurement, and distribution from the Soviet central state system. Economic policy making remains based on a national economic plan that sets production and consumption targets. State-owned enterprises remain in virtually all sectors of the economy. In 1994 no laws had established standards for bankruptcy, collateral, or contracts. But by 1995 Uzbekistan had made some significant movement toward reform, which experts interpreted as a possible harbinger of wider-ranging changes in the second half of the decade.

Privatization

Privatization of the large state industrial and agricultural enterprises, which dominated the economy in the Soviet era, proceeded very slowly in the early 1990s. The initial stage of privatization, which began in September 1992, targeted the housing, retail trade and services, and light industry sectors to promote the supply of consumer goods.Beginning with the 1991 Law on Privatization, a number of laws and decrees have provided the policy framework for further privatization. A state privatization agency, established in 1992, set a goal of moving 10 to 15 percent of state economic assets into private hands by the end of 1993. Movement in that direction was slow in 1992, however, with only about 350 small shops being privatized. In the same period, housing was privatized at a somewhat faster pace by outright transfers or low-cost sales of state housing properties. By 1994 about 20,000 firms in small industry, trade, and services had been transferred from state ownership to the ownership of managers and employees of the firms. Nearly all such transfers were through the issuance of joint-stock shares or by direct sale.Agricultural privatization, which began in 1990, has moved faster. Since the state began distributing free parcels of land that could be inherited but not sold, the number of peasant farms has risen dramatically (cotton-growing lands were excluded from this process). Between January 1991 and April 1993, the number of private farms rose from 1,358 to 5,800, promising a significant new contribution from private farms to Uzbekistan's overall agricultural output (see Agriculture, this ch.). Another government program, initiated in 1993, transfers unprofitable state farms to cooperative ownership. A law permitting the transfer of privately owned land was planned for 1995.In the mid-1990s, the role of the state was gradually reduced in the productive sectors, except for energy, public utilities, and gold. The government's privatization program for 1994-95 emphasized the sale of large and medium-sized state-owned construction, manufacturing, and transportation enterprises. A set of guidelines for large-scale privatization, which went into effect in March 1994, contained several contradictory provisions that required clarification, and privatization also was slowed by the need to change the monopoly structure of state-owned enterprises before sale.In mid-1995, the government reported that 69 percent of enterprises (46,900 of 67,700) had been privatized. Most firms in that category are relatively small, however, and all heavy industry remained in state ownership at that stage. Although the government has promised accelerated privatization of larger firms, experts did not expect the slow pace to improve in the late 1990s.

Currency Reform

According to some experts, a turning point came in late 1993 after Uzbekistan and Kazakstan were expelled from the ruble zone (see Glossary), in which Uzbekistan had remained with vague plans to adopt an independent national currency at some time in the future. Following the example of Kyrgyzstan, which already had created its own currency the previous May, in November 1993 Uzbekistan issued an interim som coupon. The permanent currency unit, the som, went into effect in the summer of 1994 (for value of the som--see Glossary). The introduction of the som was followed by an improving domestic economic situation, including some progress toward economic stabilization and structural reform. Beginning in late 1994, the national economy achieved substantial price liberalization, a reduction in subsidies, elimination of state orders on most commodities, and some freeing of state controls in the agricultural sector. In 1994 the som was one of the weaker new currencies in Central Asia; it lost two-thirds of its value in the second half of 1994. By the end of the year, however, inflation had leveled off, and the free-market exchange rate of the som stabilized by January 1995. In July 1995, the government announced plans to make the som fully convertible by the end of the year. At the beginning of 1996, the som's value was thirty-six to US$1.

Похожие:

Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconПроизводителям евробруса от national starch & chemical
Данная информация представлена в первую очередь для производителей клееного бруса и представляет собой краткое учебное пособие при...
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconHas a moderate free market and export-oriented economy. Measured nominally, its

Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconУченый лапоть inc. Presents: Вопросы по философии по состоянию на 24. 05. 2006 12: 58: 36
Билет 21 Возникновение науки в Древней Греции. Культура античного полиса и становление первых форм теоретической науки. 89
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconУстные темы для экзамена по английскому языку
«The geographical situation and national composition of the population of the usa.»
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconПрограмма здравоохранения «National Center for Chronic Prevention and Health Promotion»
...
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconAbout the targets of the regional economy in the Nord Russia
России. Предложено определение субфедеральной (региональной) экономической политики на Севере России как деятельности региональных...
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconThe Seventh Report of the Joint National Committee on
В течение прошлых двух десятилетий лучшее лечение артериальной гипертензии было связано со значительным сокращением стационарной...
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconNasa – реинкарнация Этос в нашем мире
Земли. Nasa было создано на базе naca «National Advisory Committee for Aeronautics» (Национального консультативного комитета по аэронавтике),...
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconБилет №1 Вопрос №1. Понятие мировой экономики, механизм мирового...
Понятие мировой экономики (мирового хозяйства, всемирного хозяйства, англ world economy)
Mission of Uzbekistan to Delhi Presents National Economy iconОтветы для экзамена «мировая экономика» Вопрос №1. Понятие мировой...
Понятие мировой экономики (мирового хозяйства, всемирного хозяйства, англ world economy)
Вы можете разместить ссылку на наш сайт:
Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2019
контакты
pochit.ru
Главная страница